• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Inclusieve dienstverlening Kenniscommunity, naar de homepage
  • Home
  • Programma
  • Terugkijken
  • Aanmelden
  • Over de kenniscommunity
  • Contact
28janGepubliceerd op 28 januari 2022

Terugkijken: Meet up 1 – Terug naar de werkelijkheid (20 januari 2022)

Auteur: Jessica Straetemans

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Tijdens de eerste meet up van de kenniscommunity op 20 januari 2022 namen we een stapje terug van dit droombeeld, naar de werkelijkheid van inclusieve dienstverlening. Waar staan we nu en wat moeten we doen om dit droombeeld te bereiken? Waar loop jij in je dagelijkse werkzaamheden tegenaan in het streven naar inclusieve dienstverlening? En wat heb je nodig om inclusievere dienstverlening te kunnen bieden?

We lieten ook 2 mooie praktijkvoorbeelden de revue passeren.

Marcel Pellicaan (Programmamanager Digitale Inclusie, Netwerk Publieke Dienstverleners) gaf een korte presentatie over de Informatiepunten Digitale Overheid (inmiddels in de meeste bibliotheken) voor mensen die bijvoorbeeld hulp kunnen gebruiken bij het maken van een corona (booster)prikafspraak, of vragen over DigiD hebben.

  • Presentatie Marcel Pellicaan – Digitale Inclusie
  • Interview met Marcel Pellicaan op de website van Digitale Overheid: ‘Informatiepunten Digitale Overheid: publieke dienstverleners helpen mensen die moeite hebben met digitale overheid’

En Jacques de Wit (Creative director van Steffie en Leer Zelf Online) gaf zijn visie op inclusieve dienstverlening en hoe Steffie zich heeft ontwikkeld in de loop der tijd. Op de website steffie.nl legt Steffie moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts.

Timo Klok van Greenberry nam de deelnemers mee naar het Startpunt Inclusief Ontwerpen. Een gesprekstool voor multidisciplinaire teams die werken aan digitale producten. Met deze teamoefening krijg je inzicht in je valkuilen, ambities en mogelijkheden om inclusiever te ontwerpen. In zijn presentatie (volgt snel) gaf hij mooie voorbeelden van inclusieve ontwerpen.

Andere relevante links

Tijdens de meet up werden links in de chat gedeeld. Hieronder een overzicht.

  • “Als je je onvoldoende verplaatst in de mensen, verliezen we verbinding met de samenleving.”
    Munish Ramlal, ombudsman van Amsterdam
    Munish was te gast op onze conferentie in december. Zijn verhaal hebben we opgenomen, de opname staat ondertiteld op onze website.
  • Toezicht Sociaal Domein (Ministerie van VWS)
    Een toegankelijk sociaal domein – Voor mensen met een licht verstandelijke beperking
    Deze website is voor gemeenten om te helpen de toegang tot het sociaal domein voor mensen met een licht verstandelijke beperking zo eenvoudig mogelijk te maken.
  • In de kick off in november 2021 stond het thema ‘Dromen’ centraal. Zo deelden Roos Beerkens (onderzoeker bij Customer Revolution en expert op het gebied van diversiteit en inclusie) en Naomi Kok Luís (communicatieadviseur bij Diversiteit in Bedrijf bij de Sociaal-Economische Raad) hun visie op inclusieve dienstverlening gaven.
  • In de aflevering ‘De Kwestie PDF’ van onze podcastserie over digitale toegankelijkheid bespreken we toegankelijke PDF’s en de PDF-stroom. Er komen wat concrete tips voorbij van specialisten.
  • Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie: steeds meer aandacht, steeds meer experts. Maar bereiken we het doel? Door Roos Beerkens.
Jessica Straetemans

Over Jessica Straetemans

Coördinator Communicatie bij Gebruiker Centraal

Ik hou ervan mensen en inhoud bij elkaar te brengen en (daarom) ook van social media en het organiseren van (online) bijeenkomsten.

jessica.straetemans@ictu.nl
  • Twitter-account van Jessica Straetemans
  • LinkedIn-profiel van Jessica Straetemans

Footer

Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid. Via evenementen leren we van elkaars ervaringen en doen we ideeën op. Met instrumenten delen we die kennis.

Naar Gebruiker Centraal

theRevolution

Logo theRevolution

De kenniscommunity is een iniatief van Gebruiker Centraal en theRevolution.

  • Home
  • Sitemap